Eduardo Brūners ir samērā jaunā, 2005. gadā izveidotā, luksusa juvelierizstrādājumu zīmola Brumani radošais un mārketinga direktors. Aprīlī viņš atlidoja uz Eiropu un pāris dienas viesojās arī Latvijā. “Brumani zīmolā esam apvienojuši vācu precizitāti un itāļu radošumu, jo mani vecāki pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados emigrēja uz Brazīliju, kur iepazinās un izveidoja ģimeni,” stāsta Eduardo, kurš uz interviju ierodas ar itāliski radošu piegājienu laikam. Par sevi viņš joko, ka teju piedzimis juvelieru darbnīcā, un visas sarunas ģimenē, kurā juveliermāksla pārcelta teju vai citā karmiskā līmenī, notiek galvenokārt par dārgakmeņiem. Galu galā Brazīlija ir pasaules vadošā valsts krāsaino dārgakmeņu ieguvē, un juvelierizstrādājumu veikalos Brumani rotaslietas var atpazīt pēc to krāšņuma, kas smalki un glīti balansē uz tās netveramās robežas, ko dēvē par sievišķību. “Jā, mēs to nemitīgi uzsveram, ka esam ļoti femīns zīmols,” nosaka Eduardo. Bet, lūgts raksturot Brazīlijas dabu, kas iedvesmojusi daudzus Brumani zīmola juvelieru mākslas darbus, Eduardo enerģiski atbild: “Tās ir debesis, spilgti zilas un skaidras debesis.”
Iepazīstoties ar jūsu kompānijas vēsturi, kuras izcelsme saistīta ar savulaik no Eiropas izceļojušajiem vecākiem, uzrunā ārkārtīgi neparastā kombinācija – itāļu radošums un vācu precizitāte.
Pagājušā gadsimta vidū gan mana tēva, gan mātes ģimene no Eiropas emigrēja uz Dienvidameriku. Tēva dzimtene ir Vācija, mātes – Itālija. Abi iepazinās Brazīlijā, apprecējās un izveidoja ģimeni. Piecdesmitajos gados tēvs, pēc profesijas juvelieris, uzsāka savu biznesu, gūstot tajā atzīstamus panākumus. Krietnus gadus vēlāk juveliermāksla, kas jau bija kļuvusi par mūsu ģimenes biznesu, pārtapa jaunā kvalitātē, jo 2005. gadā dibināto zīmolu Brumani šodien pazīst visā pasaulē. Mūsu juvelierizstrādājumus nēsā gan Holivudas zvaigznes, gan citas sievietes, kuras nav vienaldzīgas pret krāšņām un tajā pašā laikā ļoti gaumīgām rotaslietām.
Tātad jums patiesībā ir trīs dzimtenes – Vācija, Itālija un Brazīlija?
Tā varētu teikt, lai gan esmu piedzimis Brazīlijā un dzīvoju Sanpaulu. Kompāniju Brumani nodibināja mans tēvs, juvelieris no Vācijas. Brazīlijā viņš vienkārši turpināja strādāt savā profesijā. Pēc tam viņa iesākto biznesu attīstīja mani brāļi. Tādēļ, kad kādam stāstu par mūsu dzimtas un kompānijas vēsturi, man šķiet ļoti svarīgi uzsvērt, ka radošumam mūsu gēnos ir itāļu izcelsme, bet precizitāte, bez kuras nav iedomājama juveliermāksla, nāk no mana vectēva. Brumani – vārda pirmo daļu veido mūsu uzvārda pirmie burti, bet mani – sanskrita valodā, kas ir pasaulē senākā valoda – rota, kas sniedz prieku. Zīmolā esam centušies apvienot brazīliešu dzīvesveidu, spontanitāti, vieglumu un dzīves krāsainību, jo rotaslietās daudz izmantojam krāsainos dārgakmeņus, galu galā Brazīlija ir pasaules vadošā valsts krāsaino dārgakmeņu ieguvē.
Nereti cilvēki uzskata, ka juveliermākslas izstrādājumiem jābūt ļoti lakoniskiem, bet viena no Brumani raksturīgām iezīmēm ir tieši šie krāsainie dārgakmeņi. Vai ir kādas valstis, kur to novērtē īpaši?
Mūsu kompānijai ir ļoti labi panākumi Latīņamerikā un arī Austrumeiropā. Šajās valstīs cilvēkiem patīk krāsainība. Turklāt mūsu zīmola koncepts jau paredzēja juveliermākslas darbu tirgū ieviest jaunas vēsmas – ne tikai klasiskā dizaina juvelierizstrādājumus, bet arī ļoti neparastu krāsu salikumus, kombinējot dažāda veida pulētus dārgakmeņus, izmantojot dažāda veida gravēšanas metodes. Mēs uzskatām, ka Brumani ir ļoti sievišķīgs zīmols. Tādēļ bieži izmantojam dārgakmeņus dažādu krāsu gammās, maigos pasteļtoņos, gaišos toņos.
Kā tas ir – piedzimt ģimenē, kur ikdienas sarunas norisinās par un ap juvelierlietām?
Par sevi varu teikt, ka piedzimu juvelieru darbnīcā (smejas). Mūsu ģimenes sarunu Visums joprojām saistīts ar dārgakmeņu pasauli, kas patiesībā ir milzīga.
Saprotiet, kad cilvēks iegādājas juvelierizstrādājumu, viņš burtiskā nozīmē nopērk daļu no dabas, kurai bija nepieciešams ārkārtīgi liels laika posms, lai to radītu.
Dārgakmeņu pasaule ir ļoti sarežģīta un tajā pašā laikā arī brīnišķīga. Mūsdienīgu juvelierizstrādājumu nav iespējams radīt bez jaunākajām tehnoloģijām, taču mēs neiztiekam arī bez roku darba – patiesībā ikviens mūsu kompānijas izstrādājums ir mūsu meistaru roku darbs. Taču uzskatām sevi par jaunu kompāniju, kurai joprojām daudz jāmācās. Ja es saku, ka juvelierizstrādājumus mēs valkājam kā apģērbu, kā apavus, tas nozīmē, ka tiem jābūt komfortabliem – vai tie būtu gredzeni vai auskari.
Cilvēki, izvēloties juvelierizstrādājumus, dažkārt saka, ka viņiem nav piemērots kāds konkrēts dārgakmens vai dārgmetāls, un reizēm pat nevar izteikt vārdos to sajūtu, lai aprakstītu, kāpēc viņu iekšējā būtība nesader ar kādu konkrētu dārgakmeni vai dārgmetālu. No vienas puses tas izklausās nezinātniski, taču ļoti saprotami.
Juvelierizstrādājums ir personisks aksesuārs. Un galu galā tas ir personiskās gaumes jautājums. Cilvēkiem patīk tā dizains vai nepatīk. Tas pats, ja runājam par krāsu, izmēru. Es domāju, ka vissvarīgākais, lai juvelierizstrādājums tev patīk ar sirdi, aizskar tās stīgas. Tu to ieraugi, nosaki “Wow!” un saproti, ka vēlies, lai tas būtu tavs. Taču man pašam juvelierizstrādājums nav tikai lieta, aksesuārs, ko var nēsāt noteiktā vecumā. Juvelierizstrādājumi drīzāk ir saistīti ar cilvēka dzīvesstilu. Es domāju, ka īpaši būtiski ir tad, ja cilvēks izvēlas kādu lietu, kas viņu var padarīt laimīgāku, brīnišķīgāku un pārliecinātāku. Un krāsa ir ne tikai gaumes jautājums, kuras klātesamība var likt justies vairāk vai mazāk komfortabli.
Mēs taču zinām, ka dārgakmens var likt sievietei izskatīties nedaudz citādāk, ja tas kontrastē ar viņas matu, acu, ādas krāsu.
Ikvienam ir stāsts par savu pirmo rotu.
Kad mēs aizsākām zīmolu Brumani 2005. gadā, bija ideja radīt ko ļoti neparastu, atšķirīgāku no tā, kas pieejams tirgū. Pirmā kolekcija, ko radījām, bija Baobabs. Mēs centāmies tajā parādīt visas Brumani prasmes, konceptu, rotaslietās izmantojot dažādu krāsu dārgakmeņus, neparastas to kombinācijas. Izmantojām atšķirīgus slīpējumus, izmērus, kabošonus. Rotaslietu dizainu centāmies izveidot ļoti sievišķīgu, svaigu. Esmu pārliecināts, ka mums tas izdevās. Baobabs ir mūsu svarīgākā kolekcija, un mēs to arvien uzlabojam.
Vai bagātīga krāsaino dārgakmeņu izvēle neradīja šaubas? Juvelierizstrādājumu tirgus ir samērā konservatīvs, ja drīkstam lietot šādu apzīmējumu.
Mēs centāmies uzrunāt jaunus klientus – tādus, kuri lūkojas pēc atšķirīgāka dizaina juvelierizstrādājumiem.
Domājot par sievietēm, kuras novērtē mūsu mākslas darbus, atļaušos domāt, ka tā ir tāda būtne, kurai jau ir vairāki klasiska dizaina juvelierizstrādājumi, bet te viņa nolēmusi, ka vajag ko jaunu, atšķirīgu, unikālu, īpašu.
Tādēļ bija jēga izveidot zīmolu Brumani. Var patikt vai nepatikt mūsu rotaslietas, bet, ieraugot tās, ikviens nosaka: “Wow, kāds neparasts mākslas darbs!” Mēs vēlamies, lai cilvēki, nēsājot mūsu rotaslietas, jūtas laimīgi. Un krāsainie dārgakmeņi, ko mēs daudz izmantojam, ar savu košumu burtiski izstaro laimi.
Kad ieejam juvelierizstrādājumu veikalā, mēdzam sajūsmināties par jau gatavajiem darbiem, bet aiz katra no tiem taču ir kāds stāsts, kā tapusi konkrētā rotaslieta. Cik ilgā laikā top juvelierizstrādājumi?
Kolekcijas izveidošana var aizņemt līdz pat vienam gadam un tajā iesaistīti visi kompānijas cilvēki. Bet pirmsākumā, protams, ir jauna ideja, jauna iedvesma, ko apspriežam ar visu mūsu komandu. Sākam ar skicēm, vienmēr cenšoties sekot mūsu zīmola konceptam. Tas, ko nemitīgi atkārtoju – krāsu svaigums, femīnas, neparastas kombinācijas. Kad dizains ir izstrādāts, veidojam modeli no sudraba un tikai tad no zelta, un tad spriežam, vai viss atbilst mūsu ekspektācijām. Pēc tam, izmantojot šī pirmmodeļa koncepciju, veidojam pārējās kolekcijas rotaslietas. Protams, viss prasa laiku, lai arī izmantojam pašas mūsdienīgākās tehnoloģijas.
Kādēļ izmantojat sudrabu nevis kādu modernu materiālu, 3D printēšanu?
Tāda ir tradīcija, tā juveliermākslā pieņemts.
Kad bijāt mazs, varbūt jūsu rotaļlietas arī bija no sudraba?
Bija gan no sudraba, gan no vaska. Mana bērnība bija ļoti jautra, kā jau viss, kas notiek Brazīlijā.
Kas ir lielākais iedvesmas avots, lai no dārgakmeņiem un dārgmetāliem radītu juvelierizstrādājumus?
Protams, ka Brazīlijas daba, sievietes sievišķīgums, saules gaisma, mūsu zemei raksturīgākās krāsas, spontanitāte, dzīvesprieks.
Brazīlijas karogā ir zaļā un dzeltenā krāsa. Kāda ir populārākā krāsa Brazīlijā?
Zilā, jo debesis ir ļoti tīras, zilas. Un zaļā. Brazīlija ir ļoti krāsaina valsts, jo lielāko daļu gada valkājam krāsainas drēbes, somas, apavus.
Tradicionālās tehnoloģijas un mūsdienīgās. Varat tās salīdzināt?
Visi mūsu izstrādājumi ir gatavoti ar rokām, bet mēs izmantojam gan laika pārbaudi izturējušās tehnoloģijas, gan pašas modernākās, bez kurām nebūtu iespējams veikt dārgakmeņu analīzi.
Cik ilgs laiks nepieciešams, lai kļūtu par juvelieri?
Jāsāk pēc iespējas agrāk, jo rokām jābūt, kā juvelieri saka, vieglām. Jo vēlāk sāksi, jo grūtāk būs panākt roku veiklību.
Ikvienam juvelierim jābūt labam zīmētājam?
Viennozīmīgi. Labam zīmētājam, apveltītam ar labu krāsu redzi, jo mēs ne tikai uz papīra zīmējam dārglietas, bet arī “spēlējamies” ar dārgakmeņiem uz galda, lai atrastu labāko, atraktīvāko kombināciju.
Kādi dārgakmeņi jums patīk visvairāk?
Protams, krāsainie dārgakmeņi, jo tie ir kaut kas tāds, kas spēj piesaistīt manu skatienu. Piemēram, morganīts, akvamarīns, rozā turmalīns. Bet to ir ļoti daudz.
Kad runājam par transportu, nereti izskan tāds jēdziens kā ilgtspēja. Kā ir ar ilgtspēju juvelierpasaulē?
Visi mūsu piegādātāji seko nacionālajiem vai starptautiskajiem noteikumiem par zelta un dārgakmeņu apriti, mēs ārkārtīgi strikti izvēlamies mūsu izejvielu piegādātājus, sekojam visām procedūrām, lai neviena no kompānijām neradītu negatīvu ietekmi uz dabu. Visām mums piegādātajām izejvielām ir skaidra izcelsme.
Vai varam runāt par modi juvelierizstrādājumu pasaulē?
Tendences iet pa apli. Kad tās atkal atnāk, tās pārdizainē. Un tas notiek arī klasiskajā apģērbu modē. Juvelierizstrādājumu jomā pašlaik nāk modē art deco stils. Taču tagad jau daudz citādāks nekā to redzējām pirms vairākiem gadiem. Ja agrāk nēsāja klasiskās stīpas, rokassprādzes, kaklarotas, tad tagad šīs rotas ir varavīksnes krāsās, kas ir ļoti aktuāla mūsdienās. Juvelierizstradājumu pasaulē daudz ko aizgūstam no apģērbu modes pasaules. Tagad modē ir ceriņu krāsa, Marsala vīna krāsa. Tas nozīmē, ka sākam izmantot tādas pašas nokrāsas akmeņus, kas kļūst populāri, piemēram, ametists, rodonīts.