“Roberto Coin” ir viens no pazīstamākajiem itāļu rotaslietu zīmoliem starptautiskajā tirgū, kas nepilnu 30 gadu laikā kļuvis par sinonīmu izsmalcinātam dizainam un izcilai kvalitātei. Sarunājamies ar juveliernama dibinātāju – aizrautīgo rotu dizaineru Roberto Koinu, kurš sevi dēvē par zīmola ideju inženieri.
Kā sākās jūsu zīmola stāsts?
Stāsts ir interesants, jo šis ceļš nav bijis visai viegls, toties ļoti skaists. Karjeras sākumā strādāju viesnīcu nozarē ārzemēs, taču, kā jau īsts itālis, allaž esmu jūsmojis par modi un dizainu. Tāpēc 33 gadu vecumā atgriezos Itālijā, un tad sākās mani piedzīvojumi rotaslietu nozarē. Sākums bija ārkārtīgi smags: jauna amata apguve, darbs ar citu mērķauditoriju, tirgus izpēte, saziņa ar ražotni un dizaine- riem. Viss man bija pilnīgi jauns, bija ļoti daudz izaicinājumu, bet es biju ārkārtīgi aizrāvies ar savu jauno un radošo pašiz- pausmes veidu, tāpēc nezaudēju ne kaislību, ne apņēmību.
Ja jums zīmols būtu jāraksturo trīs vārdos, kādi tie būtu?
Inovatīvs, kaislīgs un orientēts uz patērētāju.
Jūsu rotaslietas nu jau kļuvušas par mākslas darbiem. Kura kolekcija jums pašam ir vistuvākā?
Katrs “Roberto Coin” darinājums ir kā ceļojums starp dažādām kultūrām, cauri varenajai un skaistajai dabas pa- saulei, no pagātnes atbalsīm uz nākotnes iecerēm. Vienmēr saku, ka mana iecienītākā kolekcija ir nākamā – tā, kuru vēl plānoju izstrādāt. Dievinu gan radošo pieeju, gan tehniskās inovācijas un grāciju, kas caurauž mūsu rotas. Gadu gaitā mainās modes tendences un stilistika, taču mēs paliekam uzticīgi savai misijai. Uzskatu, ka mūsu ikoniskākie darinājumi ir “Cento Diamond”, “The Animalier” un pirmā kolekcija “Appassionata”, kura tagad jau nopērkama antikvāro preču veikalos.

Manuprāt, jūsu zīmola skaistākā un intīmākā detaļa ir zīmola paraksts – “slavenais rubīns”, mazs dārgakmens, kas iestrādāts katrā darinājumā. Kā sākās šī tradīcija?
Es aizraujos ar leģendām. Rubīna paraksts ir ideja, kas aizgūta no leģendām par Ēģiptes faraoniem, hinduisma mīta un Birmas karotājiem. Aiz šī mazā dārgakmeņa ir tik milzīgs tāsts! Nolēmu, ka tas kļūs par manu parakstu un personīgo laimes vēlējumu katrai sievietei, kura valkā manis radītās rotas. Nu jau mani pašu dēvē par Rubīnu kolekcionāru.
Kā jūs izvēlaties kolekciju tematiskos virzienus, un kāda loma jūsu radošajā procesā ir itāļu mantojumam?
Itālijai ir brīnišķīga vēsture, un tai pieder, piemēram, tūkstošiem operu. Bet mana dzimtā pilsēta ir Venēcija. Dzīve tur ir kā pastāvīgi atvērtā muzejā. Esmu ļoti zinātkārs, tāpēc pievēršu sevišķu uzmanību mākslai un arhitektūrai – tulkoju tās zelta un dārgakmeņu valodā, radot kolekcijas, kas vēsta par skaistumu un kultūru.
Jūsu kolekcijām bieži vien ir tik poētiski nosaukumi…
Kolekcija “Love in Verona” tika radīta, iedves- mojoties no Romeo un Džuljetas traģiskā mīlas- stāsta, savukārt “Princess Flower” – no slavenās Venēcijas Dodžu pils ziedu rotājumiem.

No idejas līdz galaproduktam mērojams garš ceļš. Vai pats joprojām personīgi zīmējat vai pārskatāt katru dizainu?
Neesmu standarta dizainers, esmu galvenokārt zīmola ideju inženieris. Es izveidoju ļoti precīzas skices, pēc kurām modeļu veidotāji darina prototipus. Tikai tad, kad esam radījuši rotu tās galīgajā fiziskajā veidolā, izlemjam, vai to ražosim un turpināsim izstrādāt jaunu kolekciju.
Jūsu rotas iecienījušas pasaulslavenas kino un modes industrijas zvaigznes. Kādas sajūtas pārņem, redzot zīmola dizaina izstrādājumus pasaules prestižākajos pasākumos un balvu pasniegšanas ceremonijās?
Mūsu izstrādājumiem piemīt gan augsta estētiskā vērtība, gan eksperimentāls dizains, katrs no tiem ir unikāls elegan- ces un inovāciju paraugs. Slaveni cilvēki meklē jaunus, nere- dzētus dizainus un rotas, kas izceļ personību un paspilgtina to. Un man ir prieks, ka “Roberto Coin” zīmols spēj piedāvāt neierastas kolekcijas, dažādus stilus un unikālus dizainus, kas atbilst zvaigžņu prasībām.

Kas, jūsuprāt, padara rotaslietu ikonisku vai neaizmirstamu?
Rotas formu harmonija un emocionālais iespaids glabā savu īpašo noslēpumu. Tieši tā ir atbilde, kāpēc rota ir tik izcila, kāpēc tā kļūst par juvelierdizaina ikonu.
Tagad zīmolu “Roberto Coin” īpaši iemīļojuši Latvijas un Igaunijas klienti. Ko šī saikne ar Baltijas reģionu nozīmē jums?
Mums ir paveicies izvirzīties starptautiskajā tirgū un strādāt ar profesionāliem cilvēkiem, šajā gadījumā ar “Grenardi”. Tā nav tikai radoša sadarbība, bet ietver arī ētisku uzņēmējdarbību un patērētāju aizsardzību.
Tas liecina, ka jūsu zīmolam ir svarīga arī ilgtspēja?
Ilgtspēja ir zīmola pamatvērtība jau kopš pirmsākumiem. Esmu viens no Pasaules dimantu padomes dibinātājiem, un mēs ievērojam caurspīdīguma principus visos jautājumos, kas saistīti gan ar zelta un dārgakmeņu ieguvi, gan ražošanas procesu. Mēs cienām visus cilvēkus, kas iesaistīti ražošanā.
Kādu padomu jūs sniegtu jaunajiem dizaineriem, kuri vēlas dibināt savus zīmolus?
Šodien nemaz nevar dot konkrētu atbildi, jo pasaule mainās ļoti strauji un izaicinājumi tāpat. Es varu teikt tikai vienu: tici tam, ko dari, esi pats un esi uzticams arī kā cilvēks, ne tikai kā dizainers!
Ko no jūsu zīmola varam gaidīt nākotnē?
Nākotne pieder tiem, kuri tic savu sapņu skaistumam, un es droši varu apgalvot, ka mēs joprojām sapņojam. Esmu tieši tāds pats, kāds bija tas jaunais vīrietis, kurš radīja “Roberto Coin”, – aizrautīgs, radošs un dzīvespriecīgs.
