Daudzkrāsainās, taču elegantās perlamutra rotaslietas ir lielisks papildinājums jebkuram apģērbam gan ikdienā, gan krāšņos svētkos. Lai arī perlamutrs tiek saukts par akmeni, tomēr gan perlamutrs, gan pērles ir vienīgie, kas ietilpst organisko rotaslietu kategorijā – to izcelsme ir dzīvi organismi, augi un radības.

Perlamutrs ir gliemežvāka iekšpuses pārklājums, kas mirdz visās varavīksnes krāsās. Tas visbiežāk sastopams pērļu austerēs, saldūdens mīdijās. Lai aizsargātu gliemežvāka iekšpusi no parazītiem un citiem svešķermeņiem, gliemji to pārklāj ar organisku vielu, kas piešķir perlamutra mirdzumu un unikālu skaistumu. Daudzkrāsaino mirdzumu rada veids, kā gaisma atstaro perlamutra slāņus uz gliemežvāka. Perlamutram starptautiski ir zināmi vairāki nosaukumi: nacre un mother of pearls jeb visu pērļu māte.

Lai arī perlamutru galvenokārt izmanto rotaslietām un aksesuāriem, tas plaši tiek izmantots arī citiem nolūkiem: mozaīku flīžu dekorēšanai, mūzikas instrumentu dizainam un akcentiem, izsmalcinātu mēbeļu un interjera priekšmetu akcentiem, apģērba pogu dekorēšanai un citur. Perlamutrs ir daudz plašāk sastopams un pieejamāks nekā pērles, līdz ar to – finansiāli izdevīgs.

Gluži kā pērles – arī perlamutrs sastopams dažnedažādākajos toņos un krāsu kombinācijās: baltā, ziloņkaula, sudraba, pelēkā, zaļā, zilā, bronzas, rozā un pat melnā krāsā. Unikālo toņu un daudzkrāsainā mirdzuma dēļ perlamutrs ir ļoti iecienīts rotaslietu greznošanai. Perlamutru veido dažādu slāņu kombinācija no kalcija karbonāta, zīda proteīniem un citiem materiāliem. Slāņi rada dažādus gaismas viļņu garumus, kas izraisa krāsu izmaiņas, skatoties no dažādiem leņķiem. Tā kā perlamutrs tiek ņemts no gliemežvāka iekšpuses, bieži vien rotaslietās tas sastopams lielos izmēros un plākšņu veidā. Kā arī tas, ka perlamutrs ieņēmis gliemežvāka formu, ļauj juvelieriem no tā izgriezt viskrāšņākos un mirdzošākos posmus.

Perlamutrs plaši tiek izmantots arī dažādu aksesuāru izgreznošanā. Piemēram, plašs pielietojums tam ir tieši rokaspulksteņu dizainā – ciparnīcas pārklājumam, lai dažādos gaismas leņķos, tas izstarotu neparastas nokrāsas un piešķirtu unikālu akcentu.

Iepriekšējos gadsimtos dažādās kultūrās perlamutram bijusi liela nozīme, pat lielāka kā pašām pērlēm. Piemēram, Senajā Ēģiptē perlamutru izmantoja sudraba trauku un citu priekšmetu greznošanai. Ļoti iecienīts tas bijis arī Ķīnā Shang un Ming dinastiju laikā. Tāpat arī Amerikā indiāņu ciltis regulāri tirgoja perlamutru un izmantoja to rotaslietu radīšanai.

Lai arī gan pērles, gan perlamutrs nāk no zemūdens valstības, tomēr gemologi un rotu eksperti iesaka izvairīties no perlamutra kontakta ar ūdeni, lai nesabojātu to skaistumu. Šādu rotu kopšanai iesaka tās tīrīt ar mīkstu un sausu drānu. Tāpat arī perlamutrs ir ļoti trausls materiāls – pēc Mosa cietības skalas tam ir tikai 3. līmenis, kas nozīmē, ka pret rotām jāattiecas ļoti saudzīgi.

Gan pērles, gan perlamutrs ir 100% hipoalerģiskas, tāpēc šādas rotaslietas ir pilnībā drošas valkāšanai cilvēkiem, kuriem rodas alerģijas pret dažādiem akmeņiem un materiāliem.

No enerģētiskā viedokļa tiek uzskatīts, ka perlamutrs piesaista labklājību un uzlabo intuīciju, sniedz skaidrību lēmumu pieņemšanā. Perlamutram piemīt nomierinoša enerģija, kas ļauj kļūt par harmoniskāku un līdzsvarotāku personu.

Mirdzošais perlamutra spīdums bija arī kā viens no iedvesmas avotiem GRENARDI radītajai kolekcijai “Zelta saule aust”, kas tapusi sadarbībā ar Vairu Vīķi – Freibergu un ir kolekcijas “Rotājies, Latvija!” turpinājums. Arī jaunajā kolekcijā tās centrālais elements ir Saules zīme. Šī kolekcija ietver zelta rotaslietas, kas greznotas ar perlamutru, dzintaru, topāzu un briljantiem, kopā radot neticami skaistu mijiedarbību.