Itāļu zīmols “Marco Bicego” šogad svin 25. dzimšanas dienu, tāpēc sarunājamies ar uzņēmuma dibinātāju, rotkali Marko Bičego, kurš jau bērnībā ar entuziasmu radīja rotas tēva Džuzepes darbnīcā un ar tikpat lielu entuziasmu raugās zīmola nākotnē.
Kas jūs pamudināja sākt rotu dizainera karjeru?
Mans ceļojums rotu dizainā sākās bērnībā tēva zeltkaļa darbnīcā Vičencas pilsētā, kur pavadīju neskaitāmas stundas. Mani apbūra izejmateriālu pārvērtības, jo īpaši dzeltenā zelta, – tās man šķita gandrīz kā alķīmija. Pateicoties šai agrīnajai pieredzei, zelts man kļuvis par radošuma, mantojuma un emociju simbolu. Tēvs bija mans lielākais skolotājs – iemācīja ne tikai tehniskās pras- mes, bet arī pacietību, precizitāti un kaislīgu aizrautību, kas savukārt iedvesmoja 2000. gadā nodibināt pašam savu zīmolu.
Kuriem materiāliem dodat priekšroku, un kāpēc tie jūs uzrunā visvairāk?
“Marco Bicego” dizaina filozofijas galvenās vērtības ir tradīcijas, izcilība un meistarība. Mēs uzskatām, ka īsta skaistuma pamatā ir detaļas un tieksme pēc pilnības. Tāpēc turam godā bagāto Itālijas kultūras mantojumu, vienlaikus pieņemot modernā laikmeta prasības, un tas mums palīdz radīt rotaslietas, kas ir gan pārlaicīgas, gan aktuālas. Katra rota atspoguļo mūsu apņemšanos nodrošināt izcilu kvalitāti gan dizaina, gan izpildījuma ziņā, tās vienmēr ir daudzpusīgi lietojamas un valkāšanā ērtas. Nemainīgs manu rotu dizainā ir dzeltenais zelts, silts metāls ar dziļu jēgu un bagātu vēsturi itāļu juveliermākslā. Tas atbilst manam mākslinieciskajam redzējumam: šķiet mūžīgs un nemirstīgs, jo iemieso Itālijas amatniecības garu, ir tradicionāls un mūsdienīgi elegants reizē. Manu kolekciju galvenie elementi ir briljanti un krāsainie dārgakmeņi – papildu gaismas un krāsas slāņi, ko tie rada, skaisti kontrastē ar mūsu rotu orga- niskajām tekstūrām un apdarēm.
Tendencēm lielu uzmanību nepievēršam, drīzāk pirmajā vietā liekam laika pārbaudi. Ir patiess gandarījums redzēt, ka pirms 25 gadiem izstrādātie darbi joprojām ir visvairāk pārdotie, turklāt nevainojami iekļaujas mūsu pašreizējā sortimentā. Tas pierāda, ka rotas ir aktuālas paaudžu paaudzēs.
Vai savās kolekcijās iekļaujat īpašus kultūras stāstus vai simbolus?
Zīmols ar lepnumu iemieso “Made in Italy” garu katrā izstrādājumā! Itāļu amatnieki savas prasmes, darba precizitāti un māksliniecisko garu izkopuši gadsimtiem ilgi, un tas ietekmē ne tikai mūsu dizaina filozofiju, bet arī apņemšanos nodrošināt kvalitāti. Autentiskums, tehniskās zināšanas un elegance ir vērtības, kas atbalsojas katrā kolekcijā. Lai atspoguļotu dabas daili, cenšamies kaislību pret darbu caurvīt ar spēcīgu māksliniecisko redzējumu.
Cik svarīga jūsu zīmolam ir ilgtspēja?
Ilgtspēja ir “Marco Bicego” pamatvērtība, tā ir vadlīnija visam, ko darām. Šā gada sākumā lepni paziņojām par starptautiskā RJC sertifikāta iegūšanu no Atbildīgās juveliermākslas padomes (The Responsible Jewellery Council). Tas vēl vairāk nostiprina mūsu sociālo atbildību un apņemšanos strādāt ar pietāti pret vidi. Šis sasniegums ir atalgojums par nemitīgiem centieniem ievērot ilgtspējas principus katrā uzņēmējdarbības aspektā – no izejvielu ieguves līdz darba kvalitātei, ražošanai un piegādei. Katrs solis mūsu rotu izgatavošanas procesā atbilst augstākajiem ētikas un vides atbildības standartiem. Apzināties mūsu darbības ietekmi uz apkārtni un vienlaikus radīt rotaslietas ar paliekošu vērtību – tas ir būtisks solis ceļā uz ilgtspējīgāku nākotni.
Ilgtspēja nav tikai mērķis, tā ir neatņemama mūsu zīmola identitātes un biznesa modeļa daļa. Ceram iedvesmot visus mūsu partnerus un ieinteresētās puses pieņemt atbildīgas prakses modeli un pievienoties mums ceļā uz ētiskāku juveliermākslas nākotni.
Kādi ir lielākie izaicinājumi juveliermākslā šodien?
Viens no lielākajiem izaicinājumiem, ar ko saskāros savā karjerā, bija sākt sava zīmola darbību 2000. gadā. Manai dzimtai pieder sens rotkaļu tradīciju mantojums, un es jutu dziļu atbildību to godināt, taču pats vēlējos ienākt dārglietu pasaulē ar jaunu un atšķirīgu balsi. Izveidot unikālu zīmola identitāti globālā tirgus konkurences apstākļos – tas prasīja gan redzējumu un neatlaidību, gan arī gatavību uzņemties riskus. Es pārvarēju šo izaicinājumu, paliekot uzticīgs savām vērtībām: amatniecībai, autentiskumam un inovācijām. Brīdis, ko uzskatu par nozīmīgu panākumu, bija mūsu ikonis- kās spirāles tehnikas un rokas gravēšanas apdares “Bulino” starptautiskā atzīšana, un nu tā ir kļuvusi par “Marco Bicego” zīmola atpazīstamības zīmi. Tas apstiprināja, ka mūsu “ikdienas luksusa” redzējums ir atradis savu vietu rotu pasaulē.
Kā “Marco Bicego” svinēs 25. dzimšanas dienu? Ko šis gadskaitlis nozīmē zīmolam?
Šis ir nozīmīgs pavērsiens “Marco Bicego” ceļā – mēs svinam 25 itāļu izcilības, tradicionālo amata prasmju un radošuma gadus! Lai godinātu šo jubileju, plānojam virkni īpašu notikumu, tostarp laidīsim klajā mūsu izstrādāto ikonisko juvelierizstrādājumu izlasi “25 Best”. Saviem klientiem piedāvāsim ekskluzīvus starptautiskus pasākumus, kuros svinēsim jubileju ar mūsu uzticīgo kopienu, kas augusi kopā ar mums.
Mūsu zīmolam šis ir gan lepnuma, gan pārdomu brīdis. Protams, 25 gadu laikā mūsu juvelierizstrādājumu dizains ir attīstījies un mainījies, tomēr rotas vienmēr saglabājušas spēcīgu un neapšaubāmu identitāti. Tās simbolizē itāļu kvalitāti un amatnieku prasmes, ko mēs turpinām, saglabājot no paaudzes paaudzē pārmantotas rotkaļu darba tehnikas.
Ko no jūsu zīmola varam gaidīt nākotnē?
Vienmēr raugāmies uz priekšu, paliekot uzticīgi savām saknēm, izkopjot mūsu stilu un vienlaikus pētot jaunus radošās izteiksmes veidus. Esam sākuši vairākus jaunus projektus, tostarp mūsu “ALTA High Jewelry” kolekcijas paplašināšanu. Šī kolekcija atspoguļo mūsu pētījumus, kā varam pavērt dizaina robežas, nezaudējot uzticību zīmola identitātei. Izstrādājam arī līdzšinējā produktu klāsta paplašinājumu ar svaigu un mūsdienīgu redzējumu. Šis zīmolam ir aizraujošs laiks, un mēs ar nepacietību gaidām, ko mums nesīs nākotne.
Publicēts žurnāla “Pastaiga” 2025. gada jūnija numurā.